január 01, 2009

Szalmabor készítés - áztatás

Amint arról már korábban beszámoltam, a sárga muskotály tőkéken az őzek által meghagyott szőlőket felaggattuk, hogy szalmabort készítsünk belőle. mivel egyes fürtökön penész jelent meg, úgy döntöttem, eljött az idő a bor elkészítésére. Így nézett ki a szőlő kb. két hónap aszalódás után:


A borkészítésben Columella könyvében ismertetett módszert szerettem volna alkalmazni (a szőlőszemeket borban beáztatni, majd amikor megszívta magát összetörni, és kipréselni), de az inkább a jobban megtöppedt szőlőkhöz illő módszer, ezért kicsit változattam rajta. A szőlőt lebogyóztuk. A család apraja-nagyja segített - a nejem kivételével, aki Amy Winehouse leépülését követte nyomon percről-percre az internetes pletykarovatok képei alapján.

A bogyózást a kislányom unta meg legelőbb, és átváltott az evésre: van egy tőke vörös szőlő, amivel nem tudunk mit kezdeni: a szőlője nekem nagyon nem ízlik. Fent hagytuk a tőkén szüretkor, anyu ezt is felkötözte. Eszméletlenül finom aszalt szőlő lett belőle. Enikő rá is vetette magát.

Időközben befejeztük a bogyózást, egy lábosnyi válogatott szőlő lett belőle.

A szemeket - jobb híján - kézzel roppantottuk össze.

Ezután az aszott szőlőszemekből részben a saját mustjában részben újborban áztatva igyekszem kinyerni a cukrot, és az ízanyagokat. A hozzáadandó bor mennyiségét csak tippltem: első lépésben kb. 5 liternyi cefréhez fél liternyi Enikő küvét öntöttem.

A történelem majd ítélni fog tetteink felett. Egyelőre a boros cefrét félretettem (legalább) egy napra.

Nincsenek megjegyzések: