január 01, 2009

Pálinka főzetés

A korábbi években készített borok sajnos túl fásak lettek, ezért ezek lefőzetése mellett döntöttem: jobb 140 liter kiváló pálinka, mint cca. 700 liter rossz bor. A főzést a Pécselyvölgyi Pálinkafőzdében végezték. Amikor nyáron itt jártam, a főzdét éppen szétszedték, és teljesen felújították. Mára régi pompájukban ragyognak a rézüstök a tűztereken.


A főzde tulajdonosa egy nagyon kedves úriember, Keresztes László Miklós, akivel megállapodtam a palackozásról is. Felajánlotta, hogy a párlatot bariqe hordóban érleli egy cseppet a palackozás előtt, éppen csak annyira, hogy egy kis színt és némi plusz illatot kapjon az ital. Így nem lesz olyan sötét, mit a Metaxa vagy más konyakok, csak éppen egy kis bézses árnyalatot kap a hordótól. A tulajdonos megkínált egy ilyen módon érlelt italból - amit csak megszimatoltam, mert vezettem, de pálinkát még kiköpve se merek megkóstolni olyankor - az illata nagyon finom volt. Hozzátenném, hogy saját párlatom illata is mennyei, tehát ezzel a vaníliás felhanggal elképesztően jó lehet.

Amíg a bérfőzést igazoló papírmunka tartott, az egyik főzőmesterrel beszélgettem, aki vázlatosan elmagyarázta a főzés menetét. A főzés két lépcsőben történik. Az első lépcső a durva főzés, amikor a cefréből melegítés hatására elpárolognak az illatanyagok és az alkohol. A képen a cefre beöntő nyílás látható.


Amikor a durva főzet elkészült, akkor áttöltik a kisebb üstbe, ahol a finomító főzés történik. Az alkohol két komponensből áll: a könnyebb metilalkoholból (ami mérgező) és az etilalkoholból (ez utóbbi is mérgező, csak enyhébben, ezt hívjuk a köznyelvben alkoholnak. Az előfőzet (népi nyelvben: rézeleje) zavaros, fehér színű folyadék, amely a metilalkoholt tartalmazza, ezért el kell különíteni a tiszta főzettől.

A kemencéket fával fűtik. Biztos vannak olyan főzdék, ahol ultramodern hőszabályozós üstök vannak, de nekem ez a tradicionális eljárás sokkal jobban tetszik. A főzés végén az elkészült pálinka alkoholfokát egy nagy mérőhengerben állapítják meg,

5 megjegyzés:

valopapa írta...

Ez már mennyiség! Azóta gondolom már kóstoltad is. ???
Hány fokosra főztétek? Állítólag a törköly 52 fokon mutatja meg magát a legjobban. Modjuk a te pálinkád borpárlat azt sztm. kevesebbre szokták belőni. Palackozás után értékesítés is lesz? Gondolom nem mivel azt nem lehet.
Valópapa

Szőlősgazda írta...

Igen, kóstoltam, nagyon finom. A lefőzéskor 52 fok körül volt, de visszahigíttattam 40 fokra, mert a konyak általában annyi.

Adót ugyan fizettem érte, de ez nem a forgalmazási adó. Tehát zárjegyet nem vettem hozzá. Így kereskedelmi forgalomba nem mehet.

Névtelen írta...

Nemértem.... keveredik a borpárlat és a (törköly)pálinka. Gondolom nálad párlat van/volt, de azt nem cefréből hanem (ó)borból főzik. Akkor meg cefre sincs, meg remélhetőleg Metilalkohol sem. (vagy leírtad az általános pálinkafőzés menetét? - de neked "brandy"-t főztek? a kettő processz eszköze metódusa megegyezik? tehát lehet borpárlatot pálinkafőzőben készíteni?)

Szőlősgazda írta...

A főzőmesterrel a pálinkafőzésről beszélgettem. A képeken valakinek a valamilyen pálinkáját főzték éppen (meg nem tudom mondani, hogy ez a barna trutyi milyen cefre).

Nekem óborom volt, azt főzettem le. Azt hiszem, azt konyaknak hívják, csak nem szabad így hívni, mert az egy hely neve, és éppúgy védett italnév, mint a tokaji. Nem tudom, mi a neve, szerintem borpárlat.

Igen, a borpárlatot is pálinkafőzőben főzik, tökugyanolyan methódussal.

pleszing irenke írta...

Szerintem a jó törkölypálinka az 52 -fokosnak kell lennie.Úgy az igazi.