július 21, 2009

Zöldmunkák zsendüléskor

Két dologtól félek a szőlőben: a másik a zöldszüret (amit szakszerűen fürtválogatásnak kell nevezni). A kesze-kusza hajtások között kibogozni, hogy melyiken hány szőlő is van, és szépen ledobálni a felesleges fürtöket úgy, hogy a maradókhoz szinte hozzá se érjünk - fárasztó, pepecselős, szar munka. Leginkább a combom és a hátam fájdul meg tőle, megt vagy guggolni kell, vagy behajolni a tőkébe. A zöldszüret most hétvégén volt soron.


Általában 2 napig tart ez a munka, reggel nyolctól este nyolcig, és igazi hullaként szoktam hazaérkezni. Azonban idén anyu többször szépen eligazgatta a hajtásokat, aminek hatására (különösen a rizlingeknél) szinte sétagalopp volt a fürtválogatás: jószerével csak csattogtatni kellett a metszóollót. Anyu kapott tőlem egy nagyon precíz és szép kis női ollót az alkalomra - el is vágta vele a kezét. A munkát két etapban reggal hattól tizenegyig majd esőszünet után másnap reggel nyolctól tizenegyig befejeztük, azaz összesen nyolc óra alatt végeztünk. Megvan az új pályacsúcs.

Amit most fogok írni, azon magam is hitetlenkedem, úgyhogy csak félve olvassátok. Egyszer egy bemutatón Szepsy István azt mondta, hogy az újonnan vett szőlőnek időt kell hagyni, amíg elhiszi, hogy ezentúl nem akarjuk túlterhelni. Akkor arra gondoltam, hogy ez biztos valami misztikus izé, ahogy a mester beszélget a tőkékkel, vagy valami hasonló vudu. Aztán tavaly észrevettem, hogy a kitartóan fürtritkított szőlők elkezdtek hajtásonként egy fürtöt hozni. Ebben az évben nem tudtam nem észrevenni, hogy a tendencia folytatódik. Fogalmam sincs, mi a fene történik, de tényleg olyan, mintha alkalmazkodna a műveléshez. Évről évre szignifikánsan kevesebb szőlőfürtöt kell levennem. Mégvalami: az új tőkék, akik most fordulnak termőre, 2-3 fürtöt hoznak hajtásonként. Eddig ezeknél nem ritkítottam a fürtöket. Na ennyit az X-aktákból.

A zöldmunka után megpermeteztem a szőlőt. Hát, idén sokminden kórságot láttam. némi fürtperenoszpóra, némi zöldrothadás, némi lisztharmat - de az előfordulás minimális, ugyanakkor a legtöbb fertőzés meg volt fogva. Sajnos 4-5 ESCÁs tőkém is van - azokra halál vár.

Az egyetlen hiányzó oltványt pótoltam, ettől eltekintve az idei telepítés mind megeredt.

Nincsenek megjegyzések: