január 14, 2007

Pincehűtés után

Karácsony előtt, amikor lent voltam a pincében, jó hideg volt. Kinyitottam hát a pinceajtót, és jól kihűtöttem a pincét. A borkősav kiválását a hideg és az almasav jelenléte segíti. Az első fejtés a forrás után hamar megtörtént, és akkor kapott is egy alap kénezést a bor (15mg/hl), az almasavasság még igen intenzíven jelen volt a karácsonyi hordómintában, így a borkősav könnyebben válhatott ki a borból.

Az eltelt három hét alatt az Enikő küvé szinte készre fejlődött, nagyon gömbölyű, illata harmónikus, egyáltalán nem kiugróan pacsuli-muskotályos, a kortyot szájban tartva harmónikus savérzetet kelt, a korty közepe talán egy kicsit üres (de hát végülis Muscat Ottonel a bázisa) egy pici (éppen jól álló) fásság inkább csak az illatban, mint ízben. A harmónikus savérzet hosszan cseng le a szájban - azt hiszem, ez még változni fog.

Lefejtettem az Enikő küvét az 50 literes hordóból, két üvegbalonba (35 és 10 literes) valamint üvegekbe. Az üvegekből töltögetem vissza a hordókba az elszivárgó bort.

A rizling - szerintem - nagyon szépen alakul, hozza azt a paraszti bort, amit szeretnék, de egyelőre erősen fás a korty közepe. Remélem, hogy ez simulni, vaníliásodni fog, és akkor ... nem fogom szégyelleni, az biztos.

Spicc (alias Kezdő Szőlész) bekukkantott hozzám hétvégén n.b. nejével, együtt kóstoltuk a hordómintákat. Jó volt személyesen is megismerni azt, akivel majd' egy éve párhuzamosan blogolunk, hasonló témában. A pince előtt csodálatos idő volt, 10-15C fok körül lehetett a hőmérséklet, hétágra sütött a nap. Aggasztóan alakul az idei tél, félő, hogy megindul a rügyfakadás, ha ilyen idő marad, és egy rákövetkező fagy elviszi a kis hajtásokat. A metszést egyelőre nem tervezem előrébb hozni.

2 megjegyzés:

Spicc írta...

6 napig pihentek a hordómintáid az üvegben nálam a pincében. Egy óra hűtős hűtés után szépen temperálva lettek kóstolva. A rizling mellé raktam egy helyi (töki) versenyzőt is. A muskotály továbbra is szép, de valahogy a palackban nem volt az az átütő érzés benne, mint a dörgicsi dűlőben.
A rizling viszont, le a kalappal. A helyi (jó) versenyzőhöz képest már most tisztább és színben már aranyosabb árnyalat a tölgy miatt. Illatában is intenzívebb, szép gyümölcsös. Íze meg tényleg már most is lehengerlő. A fa még erős, ahogy beszéltük, de nagyon kell a tölgy ennek a rizlingnek. A helyihez képest érezhető volt, hogy a tölgy (is) magasabbra tolja a dörgicsei rizlinget. Tuti, hogy kb három hónap múlva csoda szép lesz az alvó csipkerózsikád. Ha palackozol mindenképp szóljál.

Szőlősgazda írta...

Igen, a muskotályból én több üveggel vittem, és naponta megfigyelhető volt a változás. Lehet, hogy az igen alacsony kénezés miatt változik a muskotály íze olyan gyorsan a palackban. Legalábbis az a termelő, akinél palackoztatni fogok, ezt mondta. Viszont a végleges kénmennyiséget csak a palackozáskor akarom beállítani.