február 17, 2007

Derítés

Elérkezett a palackozásra felkészítés előtti utolsó lépés: a bor derítése, valamint a palackba kerülő kénmennyiség beállítása.

A derítést Tükrös derítővel csináltam, mert nem kaptam tiszta bentonitot. A derítőanyagot hideg vízben kell duzzasztani, ami nem jelent mást, mint az agyagásványnak visszaadni a kristályvíz tartalmát. Ezután az elkészült sarat fel kell forralni, majd egy napig nyugton kell hagyni (én közben kevergettem néha). Az anyag Balaton parti sarat idézi, a fiam lelkesen beszállt a csomómentesre keverésbe. Ezután a sarat palackoztam, és így szállítottam a pincéhez.

A múltkor titrálással megállapítottuk a bor kéntartalmát, és ennek megfelelően be kellett állítani a borban a palackozási kénmennyiséget. Kálium-metabiszulfitot használok, a nejem konyhamérlegen kimérte és bezacskózta a szükséges mennyiségeket.

A hordókból leszívtam annyi bort, ami a derítőanyagnak kellett majd jól megkavartam, és a még örvénylő borba öntöttem bele a bentonitot. A ként egy fél pohár borban feloldottam, a bort ismét megkevertem, majd hozzáadtam az oldott ként.

Két óra hosszat tettem-vettem a pincében, elmostam az üvegeket, stb, majd mielőtt eljöttem, mégegyszer felkavartam a derítendő bort. Most egy hét várakozás, és után megyek fejteni.

Nincsenek megjegyzések: