október 18, 2006

Rizling szüret

Eljött a szüretelés ideje. Az egész évi munka gyümölcsét (szó szerint) takarítottuk be a hétvégén. A technológia ugyanaz, amit már korábban leírtam.



Szeptember végén és október első hetében Dörgicsén elég csapadékos, párás idő volt, elindult némi rothadás. A mértéke nem volt olyan, mint tavaly, vagy mint a szomszédok szőlőiben - ezt a szellős művelés javára írom. A fürtzónát a szüret előtt két héttel teljesen leleveleztük, ami segített a pára gyors felszáradásában, és a fürtök nap felőli oldala gyönyörű aranyló színre pirult. A szőlőnek nagyon jót tett az utolsó hét, a napos, száraz, szeles idő, a rothadás szinte teljes egészében aszusodásba fordult.

A fürtökről a szüretelőkkel leválogattattam az esetleg rothadó szemeket, illetve azokat, amelyeken penészgyep volt. A lilás színűre beszáradt aszuszemek viszont maradtak, és meg is áztattam kicsit a szüretelő kádban a lebogyózott szemeket.

A termés mennyiségre nem lehet panasz, olyan tőke, ami nem hozott semmit alig volt - ezeket egyébként ki is szelektáltam. 410-450 liter mustot eresztettünk le a hordókba.

Beavattam az új hordókat is, ezekben most forr a must.

Használtam egy speciális, kimondottan rizlinghez ajánlott fajtaélesztőt. Ez nem ad semmilyen oda nem illő illatot a bornak, csak a rizling fajtajellegét erősíti.

A must 19 cukorfokos volt, mind a darálóból, mind a présből. (Ezt nevezik teljesérésben szüretelésnek?) Alig hiszem, hogy ennél többet tudna a rizling Becce hegyen. A fürtválogatásnak a javára írom, hogy a helyi termelőknél 1 - 1,5 fokkal magasabb cukorral szüreteltem. A muston érezni lehetett némi töppedt ízt, de annyira édes volt, hogy a savakról nem tudok nyilatkozni.

Kíváncsian várom az első kóstolót.

Nincsenek megjegyzések: