szeptember 14, 2008

Muskotály szüret

A hét végétől erős lehűlést és csapadékot jósolt a meteorológia, így a muskotály fajták szedése mellett dönöttem.

Az összkép meglehetősen vegyes: a muscat ottonel nagyon jól beérett, de a fehér mézes bogyói meg sem közelítették a tavalyi méretet - a zsendüléskor nem volt eső. Ide szoktam szedni a rizlingszilvánit is (van vagy 3 tő) de azok nem értek be. Ellenben eddigi pályafutásom során először láttam termést az egyetlen tőke piros mézesen. Eddig nem vagyok elragadtatva az idei évtől - legalábbis ami az Enikő küvét illeti.

A bor névadójának, a lányomnak ízlett a szőlő: fosásig ette magát belőle. A szüretelők ezalatt leszedték a szőlőt, ami egy 350 literes káddal lett.

A must 19 cukorfok körüli lett (a szüret napján 20 fokot mértem, de ez szerintem a meleg miatti korrekciós hibából adódott). Nagyon kíváncsi vagyok, milyen lesz a bor. Ha nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, akkor valószínűleg szét fogom választani az egyes fajták szüretelését - akár annak árán is, hogy a szüret időpontjában éretlen szőlőket egyáltalán nem szedem le (ezalatt azt értem, hogy a következő szüretre valószínűleg lerohadnak a korai fajták). A mennyiség meglepett: még a szüret elején is kevesebbet jósoltam, mint a tavalyi, ezzel szemben kb. 270-280 liter must lett.

A bogyózás után gyors léelválasztás következett, mert a héj ezúttal nem volt olyan pirospozsgás, amilyennek szeretem, így nem hagytam ázni egyáltalán.

A szőlőt szinte csak a saját súlya préselte, csak utána húztam a prést, volt bőven időnk.

A cefre - idén is - a szőlősorok között végezte.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia!

Melegben a mustfok csökken, nem emelkedik. Úgyhogy, ha a 17,5 C fokra hitelesített mérő akkor 20 MM fok volt a mustod, akkor a valóságban még magasab volt.
Gratula :-)

Üdv.

Szőlősgazda írta...

Nem azért, hogy vitatkozzak, de tök igazad van.

Akkor örülök!