április 08, 2006

A pince

Amikor elindítottam ezt a blogot, eldöntöttem, hogy nemcsak a szőlőről, hanem a pincéről, hordókról borkészítésről is fogok írni.

A szőlő Alsó-Dörgicsén, Becce-hegyen van, a Balcsira néző, déli fekvésű lejtőn.




A háttérben a Balaton látszik, ez a felvétel a borospince elől készült. Ez itt nem az én szőlőm, hanem az alattam fekvő szomszédomé.

A pince két részből áll:
  • egy szőlő felé (azaz fölfelé) nyíló fölső szintből, amelyen a feldolgozó (présház) egy zuhanyzó és a pihenőszoba található,
  • valamint az alsó szintből, amelyen a (külső és belső) borospince van.
Ha megfordulunk, akkor a következő látványtárul elénk:



Szóval ez a pincém. Jobbra egy ciszterna látható, amelyben az esővizet gyűjtöm a permetezéshez. A régi szüretelűkádat (balra) már elvitte a volt tulajdonosa.

A borospincét már átépíttettem, a "napsugaras" ajtó már az én rendelésemre készült. A pince eredetileg nem boltíves volt, hanem egy függőleges, vakolt téglafalú épület, amelyben betongerendákon álltak a hordók, és néhány krómacél és műanyag tartály.

Azt találtam ki, hogy a pincét kibéleltetem egy dísztéglából rakott boltívvel, és egyúttal bevezettetem a villanyt is. A présház és a pince között egy a plafonban elhelyezett 100 mm-es csövön keresztül gumicsövön át le lehet vezetni a mustot.

A belső pince ajtaját meghagytam. Vastag, tömör, festetlen faajtó, amíg kiszolgál, hagyom.

Így néz ki a belső pince most:



2005-ben, amikor a pince elkészült, nem tudott rendesen kihűlni. Van benne ugyan 4 szellőzőnyílás, amelyen keresztül laza huzatot lehet csinálni, de melegben épült, és ennek kihűtéséhez a huzat nem volt elegendő. Idénre azonban remélem tartani fogja a 12°C hőmérsékletet.

A szőlőt vegetációs periódusonként szeretném bemutatni.

Nincsenek megjegyzések: